ceturtdiena, 2013. gada 14. marts

Velniņš


Sveiciens no "Egles"!

Vēl joprojām es ar saviem kustoņiem ik nedēļu no trešdienas līdz svētdienai esmu amatnieku tirdziņā un lieku cilvēkiem uz mirkli piestāt un pasmaidīt.


Ir periodi, kad pērk tieši pelēkos zaķus, un tad man jātaisa pelēki zaķi, tad pērk tikai aitas un man ir aitu taisāmais laiks, tad uz izķeršanu ir bumbas kaķi, tad dzelteni zaķi, tad pelēkbalti zaķi, tad vienā brīdī ''pazūd'' visi eži un pa starpu mazās Mias un zaļie Susuriņi.


Vienvārdsakot, man nav vaļas ļauties savām iegribām, jo jātaisa to, kas ir izpirkts. Man gribējās parādīt arī pirksta lelli Sievasmāti-Vīramāti, bet nespēju to pabeigt, jo nevarēju attiecīgi noskaņoties.


Un tad kādā februāra dienā manī uzsprāga protests - ļoti harmoniski, raiti un vienkārši dzima Velniņš. Neplānots un idejiski neiznēsāts, bet gandrīz vai ideāls.


velniņš
Tamborēta lelle Velniņš.


Velniņš ir tamborēts no akrila un kid mohēras, rokas veidotas tinuma tehnikā, puncī ir kāds kaltēts zirnis vai akmentiņš balastam, bet varbūt arī tādu pavieglāku taisīju, tikai sinteponu iestūķējot, - neatceros, ģīmis ar vaibstiem, kazbārdiņa, radziņi, viena āža kāja, otra kā kārtīgiem ļautiņiem, aste kā nākas un sirds rokās - vai nu viņam kāds atdevies vai pats ir ar mieru kalpot kādam... Pūka no mohēras kā riktīga velna spalva! Radās velnišķa iegriba no tās izveidot nerātnības - panka frizūru un ...

Velniņš
Tamborēts velniņš

Velniņš
Tamborēts velniņš

Velniņš
Tamborēta lelle - Velniņš

velniņš
Tamborēta lelle Velniņš

Tamborēts velniņš
Tamborēta lelle Velniņš


Esmu jau agrāk taisījusi šo tēlu, bet savādāku. Arī kā pirksta lelli. Bet dīvaini, ka Velniņiem nebija diez ko liela piekrišana.

Tas man lika aizdomāties par to, ka latviešiem ir savādāka attieksme pret velnu. Agrāk vai katrā mājā bija kāds no Šmulāna vai Čerņavska māla velniem. Vesela paaudze uzauga ar Blaumaņa ''Velniņiem''. Vēl Jaunsudrabiņa ''Jaunsaimnieks un velns". Un, ja parokās dziļāk, latviešu mitoloģijā šis tēls nav tāds kā kristietībā ''sātans''. Pie tam, ir vēl arī Jods, Jupis, kas, izrādās, nav tas pats, kas Velns (vismaz tā sacīts dievturu nodibinājuma „Māras loks” izdotajā grāmatā „Sapratne”).

Man vienkārši gribējās kādu joku. Kaut ko kustīgu tajā vietā. Un, kopš Velniņš tur grozās, man ir labāka sajūta un strādāšana.

amatnieku tirdziņš Egle
Manu darbu stends amatnieku tirdziņā Egle 2013.g. I-IV

Lonija Sāgena - amatnieku tirdziņš Egle 2013
Lonijas Sāgenas leļļu un cepuru stūrītis amatnieku tirdziņā Egle 2013.g. I-IV


Velniņš tamborēts
Tamborēta lelle Velniņš-Jupis-Jods

3 komentāri:

  1. Latviešiem ir ticējums-nenes mošķi mājās-tāpēc..

    AtbildētDzēst
    Atbildes
    1. Tās ar' majās nav jātur-nekas labs tur nebūs. Senči jau zināja, ko dara. Tā man liekas.:)
      Bet vispār tie zvēri jums sanāk vienkārši dievīgi-katram savs ģīmītis ar savu izteiksmi-garām paiet nevar! Šito velniņu vajag sūtīt filmēties-kādai latviešu pasakai.

      Dzēst